Menu

Akika za novorođenče

P

Allah me obdario dječakom koji sada ima dvije godine, a nisam mu priredio akiku. Sada sam dobio još jednog sina i želim prirediti akiku za obojicu. Da li će biti dovoljno da zakoljem po jednu ovcu za svakog dječaka kako bih ispunio sunnet ili moram zaklati po dvije ovce za svakog dječaka kako bih ispunio sunnet? Ako zakoljem po jedno janje za svakog dječaka, da li mogu kasnije zaklati po još jedno janje za svakog dječaka kako bi za svakog od njih bila zaklana po dva janjeta? To bih učinio kada se za to, ako Bog da, steknu finansijske mogućnosti. Da li je bolje i ispravnije sada prirediti akiku za jednog dječaka tako što ću zaklati dvije ovce, a za drugog dječaka prirediti akiku kasnije?


O

Akika je potvrđeni sunnet, nije obligatna dužnost i nema grijeha za onoga ko je izostavi. To se temelji na riječima Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: "Kome se rodi dijete, pa za njega želi zaklati kurban, neka za dječaka zakolje dva jednaka brava, a za djevojčicu jednog." (Ebu Davud, br. 2842. Šejh Albani hadis je ocijenio dobrim.) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, vezivao je čin klanja kurbana na ime akike za želju onoga ko to čini, što ukazuje na to da je akika mustehab, pohvalna, a ne obavezna. (Ibn Kajjim, Tuhfetul-Mevdud, str. 61)

Sunnet je na ime akike za muško dijete zaklati dvije ovce, a za žensko dijete jednu. To se temelji na hadisu u kojem se navodi da je Ummu Kurz, radijallahu anha, upitala Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o akiki, pa je rekao: "Za muško dijete koljite dva, a za žensko jednog brava. Nebitno je da li su bravi muški ili ženski." (Tirmizi, br. 1516, sahih.)

Međutim, ako se za muško novorođenče zakolje jedna ovca i to je dovoljno, na što ukazuje predanje od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, u kojem navodi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, priredio akiku za Hasana i Husejna tako što je za svakog zaklao po jednog ovna. (Ebu Davud, br. 2841. Hadis su vjerodostojnim ocijenili Ibn Hazm, Abdulhakk el-Išbili, Ibn Dekik el-Id, kao i šejh Albani uz napomenu da je Nesaijeva verzija, u kojoj se navodi: "... po dva ovna za svakog", vjerodostojnija.)

Imam Nevevi, rahimehullah, kaže: "Sunnet je na ime akike zaklati dvije ovce za muško dijete i jednu za žensko dijete. Ako priredi akiku tako što zakolje jednu ovcu za muško dijete, postigao je osnovu sunneta." (El-Medžmu, 8/426)

U Kuvajtskoj enciklopediji islamskog prava navodi se: "Šafije i hanbelije smatraju da je preporučeno prirediti akiku za muško dijete tako što će se zaklati dvije jednake ovce, a za žensko dijete jedna ovca, zbog hadisa Aiše, radijallahu anha, u kojem se navodi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naređivao da za muško dijete kolju približno ista dva brava, a za žensko jednog brava. (Tirmizi, br. 1513, hasen-sahih.) Dozvoljeno je na ime akike za muško dijete zaklati jednu ovcu, zbog hadisa Ibn Abbasa, radijallahu anhuma... Hanefije i malikije smatraju da se za muško i žensko dijete žrtvuje po jedna ovca, a Ibn Omer, radijallahu anhuma, to je prakticirao..." (El-Mevsuatul-fikhijjetul-kuvejtijje, 30/279--280)

Šejh Ibn Usejmin, rahimehullah, kaže: "Ako čovjek može priuštiti samo jednu ovcu, to je dovoljno i ispunjava svrhu, ali koga Allah učini imućnim, dvije ovce su bolje." (Eš-Šerhul-mumti, 7/492)

S obzirom na to da se klanjem jedne ovce za muško dijete postiže osnova sunneta, onom ko ima dva muška djeteta, a ima samo dvije ovce, bolje je da zakolje po jednu ovcu za svakog od njih, čime će ispuniti osnovu sunneta, kao što je postupio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zaklavši po jednog ovna na ime akike za Hasana i Husejna. Propustiti ono što je bolje i potpunije za svakog od njih lakše je nego propustiti osnovu sunneta za jednog od njih, naročito kada se uzme u obzir da neki učenjaci smatraju da je akika obavezna. Izmirivanje obaveze akike za oba dječaka bolje je nego izmirivanje za samo jednog, a neizmirivanje za drugog.

Ako mu se nakon toga pruži prilika, može klanjem druge ovce upotpuniti akiku. Šejh Salih el-Fevzan navodi: "Nema smetnje da zakolje jednu ovcu danas, a da drugu zakolje nakon nekoliko dana, i nije nužno da dvije ovce budu zaklane u isto vrijeme." (El-Muntaka min Fetava El-Fevzan, 5. tom, br. 303; vidjeti: Muhammed b. Salih el-Munedžid, El-Islamu sualun ve dževab, br. 178479)

Svevišnji Allah najbolje zna.