Menu

Poslaničko upravljanje kriznim situacijama

Tema Da'vaČitanje 11 minuta

Praksa Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, najbolja je praksa u svim aspektima i segmentima života: u vjerovanju, ahlaku, ekonomiji, ratu i miru...

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, svojim praktičnim primjerom pojasnio je kako se upravlja kriznim situacijama. U takvim situacijama Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, realno se odnosio prema stvarnosti, ukazivao je na važnost međusobnog savjetovanja, ulivao je nadu i optimizam u srca muslimana, poduzimao sve potrebne mjere za kontrolu širenja vijesti, iskorištavao je neprijateljske slabosti, širio duh natjecanja i poticao na uzimanje učešća u drugim dobrima. Bitka na hendeku ili Bitka protiv saveznika desila se pete godine po Hidžri i upravo ona će poslužiti kao primjer poslaničke prakse u kriznim situacijama. Uzvišeni Allah u kontekstu Bitke na hendeku rekao je: "... kad su vam došle i odozgo i odozdo, i kad su oči vaše bile uprte jedino u neprijatelja, a duša došla do grkljana, i kad ste o Allahu svašta pomišljali -- tada su vjernici bili u iskušenje stavljeni i ne mogu biti goré uznemireni..." (El-Ahzab, 10--11)

U nastavku ćemo navesti neke bitne činjenice.


Realan pristup stvarnosti. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odnosio se naspram kriznih situacija potpuno realno, nije omalovažavao, nije umanjivao i nije preuveličavao opasnosti date situacije. U tim danima mobilisao je sve ashabe u borbi protiv saveznika, a žene i djecu sklonio je u tvrđave.

Međusobno savjetovanje. Savjetovao se sa ashabima želeći saznati njihovo mišljenje u vezi sa načinom suprotstavljanja saveznicima. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, tako je postupao povodeći se za riječima svog Gospodara, Koji mu je naredio da se savjetuje: "...i dogovaraj se s njima. A kada se odlučiš, onda se pouzdaj u Allaha, jer Allah zaista voli one koji se uzdaju u Njega." (Alu Imran, 159)

Poslanikove konsultacije sa ashabima rezultirale su rješenjem u vidu prijedloga da se kopa hendek, kanal, na sjeverozapadu grada Medine. Selman el-Farisi, Allah bio njime zadovoljan, dao je prijedlog o kopanju hendeka. Sami saveznici koji su okruživali Medinu nisu smatrali dobrom idejom kopanje hendeka, međutim, to je predstavljalo faktor iznenađenja koji im nije pao na pamet, jer Arapi nisu znali za to na svom poluostrvu. Hendek je imao veliku ulogu u odupiranju saveznicima i onemogućavanju njihovog ulaska u Medinu. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, razmišljao je da postigne dogovor sa plemenom Gatafan na način da im se da jedna trećina plodova medinskih datula, a da oni zauzvrat odustanu od borbi protiv muslimana. Međutim, nije to uradio sve dok se nije konsultovao sa predvodnicima ensarijskih plemena Evsa i Hazredža, pošto su oni stvarni vlasnici palmi. Tada je na razgovor pozvao Sa'da b. Muaza, predvodnika Evsa, i Sa'da b. Ubadu, predvodnika Hazredža, i predstavio im je svoju zamisao, ali kada su oni saznali da to nije objava od Allaha, već poslanički stav, s ciljem da odagna opasnost saveznika od njih, rekoše mu: "Tako nam Allaha! Nećemo im dati ništa osim naših sablji, sve dok Allah ne presudi između nas i njih." (Ibn Hišam, Sira)

Ulivanje nade i optimizma u srca boraca. Parola ili lozinka ashaba u vrijeme Bitke na hendeku i u Bitki protiv Benu Kurejze bila je: "Hamim, neće im se pomoći (neće pobijediti)." (Ibn Hazm, Dževamiu sira)

"Dok su ashabi kopali kanal, pred njima se ispriječila ogromna stijena. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, udario je tri puta po stijeni koja se rasula u parčad. Kada je udario prvi put, rekao je: 'Allahu ekber! Dati su mi ključevi Šama! Tako mi Allaha, ovog trena gledam u njegove crvene dvore!' Kada je udario drugi put, rekao je: 'Allahu ekber! Dati su mi ključevi Perzije! I tako mi Allaha, vidim bijeli zamak u Medainu!' A kada je udario treći put, rekao je: 'Allahu ekber! Dati su mi ključevi Jemena! Tako mi Allaha, ovog trenutka sa ovoga mjesta vidim vrata Sane!'" (Ibrahim el-Ali, Sahihus-sira)

Kontrola širenja vijesti. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podizao je moral svojih drugova i budio u njima entuzijazam, ukazivao im je na to da pobjeda dolazi sa strpljenjem, i da će nevolja nestati, i nije dozvolio da bilo kakva vijest ili glasina uznemiri muslimane ili da oslabi njihov moral. Jedan od najboljih primjera za to jeste Hujjej b. Ahtab, vođa jevreja Hajbera, koji je došao do Ka'ba b. Eseda, vođe Benu Kurejza, i nije prestao da ga nagovara sve dok nije prekršio ugovor sa Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem. Kada je vijest o tome stigla do Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, on se htio uvjeriti u vjerodostojnost vijesti, pa je poslao Sa'da b. Muaza i Sa'da b. Ubadu, a sa njima i Abdullaha b. Revahu, do tvrđave Benu Kurejza da provjere autentičnost vijesti i rekao im je: "Ako je istina, signalizirajte mi glasom koji ću prepoznati i nemojte obeshrabrivati ljude, a ako je ugovor između nas i njih i dalje validan, onda to javno obznanite ljudima." (Ibn Hišam, Sira) Dakle, pretpostavljeni treba da kontrolira utjecaj vijesti, i da ne dozvoli da se loše vijesti i glasine šire među ljudima. Jer, glasine i loše vijesti više utječu na ljude nego što utječe oružje, a strah čini ono što neprijatelj ne može.

Iskorištavanje neprijateljske slabosti. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, htio je da uništi savez između saveznika i plemena Benu Kurejze. U tim danima Nuajm b. Mesud prešao je na islam i došao Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i rekao mu: "Prešao sam na islam, Božiji Poslaniče, a moj narod ne zna da sam musliman, pa mi naredi da radim šta god želiš." Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao mu je: "Ti si samo jedan čovjek među nama, udalji od nas neprijatelja ako možeš, jer je rat obmana." Nuajm je otišao kod Benu Kurejze i savjetovao im da kao zalog uzmu izvjestan broj ljudi iz Kurejša i Gatafana kako bi Benu Kurejza bio siguran da ih saveznici neće napustiti i ostaviti same muslimanima nakon što se vrate u svoje mjesto boravka. Potom je otišao kod saveznika i rekao im: "Pleme Benu Kurejza pokajalo se što je prekršilo ugovor sa Muhammedom, sallallahu alejhi ve sellem, i žele uzeti jedan broj vaših ljudi da ih predaju Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, i njegovim drugovima." (Ibn Hišam, Sira) Na ovaj način Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, razbio je savez između saveznika i jevreja Benu Kurejze, i ubacio sumnju među njih.

Širenje duha natjecanja i poticanje na uzimanje učešća u dobru. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, širio je duh natjecanja kroz podjelu hrane, vode, i poticao je ashabe na uzimanje učešća u svim drugim korisnim djelima i pozivao ih da niko sebi ne daje prednost nad drugima. Kćerka Bešira b. Sa'da, sestra Numana b. Bešira, rekla je: "Pozvala me je moja majka Amra bint Revaha i stavila pregršt datula u moju haljinu, a zatim je rekla: 'Kćeri moja! Idi i svom ocu i daidži Abdullahu b. Revahi odnesi ručak.' Uzela sam datule i krenula, i dok sam tražila svog oca i daidžu, naišla sam pored Božijeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koji mi je rekao: 'Kćeri moja, šta ti treba?' Rekla sam: 'O Božiji Poslaniče, ovo su datule, koje je moja majka poslala mom ocu Beširu b. Sa'du i daidži Abdullahu b. Revahi za ručak' Tada mi Poslanik reče: 'Daj mi ih.' Stavila sam datule u šake Božijeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a one ih nisu ispunile. Onda je on naredio da se prostre prostirka i kada su to učinili, istresao je datule na nju, i one su se rasule po njoj. Zatim je rekao osobi pored sebe: 'Pozovi ljude u hendeku, kanalu, da dođu na ručak.' Tako su se ljudi iz kanala okupili oko njega, počeli su da jedu, a broj datula se povećavao, sve dok se ljudi iz hendeka nisu odmakli od sofre, a datule su padale s krajeva prostirke (zbog obilnosti i uvećanja). (Ibn Hišam, Sira)

Džabir b. Abdullah, rekao je: "Nakon toga, rekao sam: 'Allahov Poslaniče, dopusti mi da odem kući.' Kada sam došao kući, rekao sam supruzi: 'Vidio sam na Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, nešto što ne mogu podnijeti. Imaš li išta za jelo?' Rekla je: 'Malo pšenice i žensko jare.' Zaklao sam jare i samljeo pšenicu, stavio sam meso u lonac i otišao Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem. Kada je tijesto već bilo nadošlo i meso u loncu gotovo se skuhalo, rekao sam Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem: 'Pripremio sam malo hrane, pa dođi, Allahov Poslaniče, ti i povedi još jednog ili dvojicu.' On je upitao: 'Koliko ima hrane?', a kada sam mu odgovorio, rekao je: 'To je mnogo i ukusno.' Zatim je rekao: 'Kaži supruzi da ne skida lonac sa vatre i ne vadi kruh iz peći sve dok ja ne dođem.' Potom je pozvao ashabe: 'Idemo!' Muhadžiri i ensarije pošli su sa njim. Vratio sam se supruzi i rekao: 'Šta ćemo sad, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, doveo je muhadžire i ensarije?' Na to je ona rekla: 'Je li te pitao koliko ima hrane?' Rekao sam: 'Jest.' Kazala je: 'Neka uđu, ali neka ne prave gužvu.' Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, lomio je kruh i na njega stavljao meso i dodavao ashabima, podgrijavao je lonac i peć kada god bi uzeo nešto iz njih. Nastavio im je dijeliti kruh i meso sve dok se nisu najeli, a bilo je još ostalo. Rekao je mojoj supruzi: 'Jedi ovo i podijeli drugima, jer ljudi su, zaista, gladni.'" (Ibrahim el-Ali, Sahihus-sira)