Klanjanje dženaze onome ko izvrši samoubistvo
Možete li mi pojasniti da li je dozvoljeno klanjati dženazu onome ko se sam ubije?
Izvršiti samoubistvo jedan je od velikih grijeha, ali ipak ne izvodi iz islama. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odbio je klanjati dženazu samoubici, međutim, nije zabranio drugima da mu je klanjaju. Na osnovu toga su islamski učenjaci zaključili da je propisano učenim, utjecajnim ljudima ne klanjati dženazu samoubici, da bi time osudili taj postupak i druge od njega odvratili, dok će ostali svijet klanjati mu dženazu. Džabir b. Semura, radijallahu anhu, prenosi da je pred Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, donesen čovjek koji se ubio oštrom strijelom, pa mu nije klanjao dženazu (Muslim, br. 978). Imam Nevevi, rahimehullah, u komentaru ovog hadisa navodi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odbio klanjati dženazu samoubici odvraćajući ljude od takvog postupka, a ashabi su mu klanjali dženazu. Slično tome, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u početku je odbijao klanjati dženazu onome ko umre pod dugom, da bi time ukazao ljudima da se ne igraju sa dugom i da ne zapostavljaju njegovo vraćanje, a istovremeno je naredio svojim ashabima da mu klanjaju dženazu rekavši im: “Klanjajte dženazu svom drugu!” (Nevevijev komentar Muslima, 7/47). Na pitanje o klanjanju dženaza-namaza samoubici Husejn ef. Đozo, rahimehullah, odgovorio je: “Dženaza-namaz će se klanjati samoubici. Pravilo koje zastupa najveći broj autoriteta (džumhurul-ulema) jest da dženazu treba klanjati svakome muslimanu bez obzira na stepen njegova grijeha, ukoliko ga samo ne izvodi iz vjere. Klanjat će se dženaza i osobama koje umru od posljedica kazne (mahdud i merdžum), kao i samoubici. Postoji predaja da Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, nije htio klanjati dženazu dužniku, samoubici i osobi koja je ukrala iz ratnog plijena prije podjele. Ulema, međutim, smatra da je to učinio samo radi toga da bi upozorio na težinu ovih dijela, a ne radi zabrane dženaze.” (Admir Iković, Husejn Đozo – Razmišljanja i fetve, str. 87)
Dakle, samoubici se klanja dženaza, a učenim i uglednim ljudima preporučeno je da ne prisustvuju njegovoj dženazi, osuđujući time čin samoubistva i ukazujući na njegovu pogubnost. Svevišnji Allah najbolje zna!