Menu

Lijek za bolesti srca

Pripremio Adnan Fetić, prof.
Tema AkidaČitanje 17 minuta
Sva zahvala pripada Allahu, Gospodaru svjetova. Neka su salavat i selam na Allahovog najodabranijeg roba Muhammeda, na njegovu časnu porodicu i sve njegove ashabe.
Srce je vojskovođa kojeg slijede ostali organi i ono ima centalnu ulogu u životu svakog vjernika i vjernice. Osnovni uzročnici neispravnosti srca i njegove temeljne bolestima su širk, novotarije u vjeri i suprotstavljanje sunnetu, slijeđenje strasti i činjenje grijeha, šubhe -- sumnje i gaflet -- nemar, i to su naši neprijatelji koje prvo dobro trebamo upoznati, a onda ozbiljno pristupiti suprotstavljanju ovim uzročnicima, što podrazumijeva da trebamo naučiti koji su lijekovi za bolesti srca i načini popravljanja stanja srca. Naš voljeni Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, onaj koji govori istinu i kome se vjeruje, rekao je: "Allah nije dao nijednu bolest a da nije dao i lijek za nju." (Buhari, br. 5678) Uzvišeni Allah, iz Svoje savršene mudrosti i potpune milosti prema nama, dao je za svaku bolest odgovarajući lijek. A kad spoznamo i naučimo koji su ti lijekovi, potrebna je čvrsta volja i trud da ih iskreno i ispravno primijenimo. A one koji tako postupe Allah će nadahnuti, olakšati im i uputiti ih putevima dobra. Uzvišeni kaže: "One koji se budu radi Nas borili, Mi ćemo, sigurno, putevima Našim uputiti, a Allah je, zaista, s onima koji dobra djela čine!" (El-Ankebut, 69)

Kur'an veličanstveni, Knjiga mudra

Uzvišeni Allah objavio je lijek za srca u prsima, uputu i milost za vjernike, i o tome obavještava sve ljude: "O ljudi, već vam je stigla Opomena od Gospodara vašega, i lijek za vaša srca, i uputa i milost vjernicima. Reci: 'Zbog Allahove blagodarnosti i milosti -- eto, zbog toga neka se raduju; to je bolje od onoga što gomilaju'" (Junus, 57--58); "Mi objavljujemo u Kur'anu ono što je lijek i milost vjernicima, a zulumćarima on samo povećava propast" (El-Isra, 82). Kur'an je najdjelotvornija opomena za onoga ko ima srce ili ko sluša a priseban je, i to je najbolji lijek za srca, za sve njegove bolesti i za odagnavanje svih uzročnika neispravnosti srca. U Kur'anu je lijek za bolesti šehvi -- strasti i šubhi -- sumnji. U Kur'anu je ono što budi srca iz gafleta -- nemara. Ibn Kajjim, rahimehullah, rekao je: "Bolesti srca objedinjene su u bolestima šubhi i šehvi, a Kur'an je lijek za obje ove vrste. U njemu su jasni dokazi i neporecivi argumenti koji pojašnjavaju i razdvajaju istinu od zablude, i time se uklanja bolest šubhi... A što se tiče liječenja bolesti šehvi, to se liječi mudrostima, lijepim savjetima, podstičući da se srcem ne veže za dunjaluk, ovaj svijet, nego da se srcem veže za ahiret, onaj svijet." (Igasetul-lehfan fi mesajidiš-šejtan, 1/70--72) Za svakoga ko želi ispravnost svome srcu važno je da zna da liječenje Kur'anom ne podrazumijeva samo tilavet, učenje, nego je neophodno da se duboko razmišlja o Kur'anu i njegovim značenjima, da se uzima pouka iz njegovih kazivanja i vijesti, da se preda i pokori njegovim propisima. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dovio je: "Molim Te svakim imenom Tvojim kojim si Sebe nazvao, ili si ga objavio u Knjizi Svojoj, ili si njime podučio nekoga od stvorenja Svojih, ili si ga kao znanje nedokučivog zadržao samo za Sebe, da Kur'an učiniš proljećem srca moga, svjetlom prsa mojih, uzrokom prestanka tuge moje i odlaskom brige moje." (Ahmed, Musned, br. 3712. Šejh Albani ocijenio ga je vjerodostojnim u djelu Es-Sahiha, br. 199.)

Ljubav prema Uzvišenom Allahu

Jedan od najkorisnijih načina liječenja srca jeste ljubav prema Allahu, džellešanuhu. Ljubav prema Allahu temelj je ubudijeta -- robovanja. Uzvišeni kaže: "Ima ljudi koji pored Allaha druge, kao takmace Njemu, prihvataju; vole ih kao što se Allah voli! Ali, oni koji vjeruju, još više Allaha vole!" (El-Bekara, 165) U stihu se kaže: "Njegova ispravnost, uspjeh i blagodat je u izdvajanju u ovoj ljubavi samo Er-Rahmana, Svemilosnog", tj. ispravnost, uspjeh i blagodat srca krije se u iskrenoj ljubavi prema Allahu, džellešanuhu. Ljubav prema Allahu džennet je za srce, njegova snaga i život. Tako mi Allaha, srce neće uspjeti, biti ispravno, ustrajno, biti u blagodatima, neće biti radosno, neće uživati, biti spokojno, sve dok ne bude ispunjeno ljubavlju prema Allahu, džellešanuhu. Enes, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Kod koga se nađu tri svojstva, osjetit će slast vjerovanja: da mu Allah i Njegov Poslanik budu draži od svega drugog, da voli svakog čovjeka samo u ime Allaha i da mrzi povratak u nevjerstvo kao što mrzi da bude bačen u vatru." (Buhari, br. 21; Muslim, br. 43) Ako pomno razmotrimo ovaj hadis, uvidjet ćemo da slast imana, rahatluk, zavisi od ljubavi prema Allahu. Ljubav je najveća obaveza vjere, njeno najjasnije pravilo i osnova svakog djela imana i vjere. Uzvišeni kaže: "A ko u Allaha vjeruje, On će uputiti njegovo srce, a Allah sve dobro zna." (Et-Tegabun, 11) Ova ljubav ima svoje jasne pokazatelje i mjerilo iskrenosti i ispravnosti. A, to nam jasno navodi Uzvišeni kad kaže: "Reci: 'Ako vi Allaha volite, onda mene slijedite, i vas će Allah voljeti i grijehe vam oprostiti! A Allah je Onaj Koji oprašta grijehe i milostiv je.'" (Alu Imran, 31) Onoliko koliko slijedimo Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i vanjštinom i nutrinom, toliko u našim srcima ima ljubavi prema Allahu, džellešanuhu, koja popravlja stanje našeg srca.

Zikrullah -- spominjanje Allaha

Uzvišeni kaže: "... a srca se, doista, kad se Allah spomene, smiruju" (Er-Ra'd, 28) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: "Onaj koji spominje svoga Gospodara i onaj koji Ga ne spominje poput su živog i mrtvog čovjeka." (Buhari, br. 6407) Zikr je za srce kao voda za ribu. U kakvom je stanju riba bez vode?! U stanju u kakvom je srce lišeno zikrullaha. Srce koje ostane bez spominjanja Allaha otvrdne i potamni. Uzvišeni kaže: "Teško onima čija su srca tvrda kad se spomene Allah." (Ez-Zumer, 22) Ebu Derda, radijallahu anhu, rekao je: "Sve ima ono što ga čisti, a čistota srca postiže se zikrullahom." (Bejheki, Šuabul-iman, br. 520) Ibn Kajjim, rahimehullah, nadovezujući se na ove riječi, rekao je: "Nema sumnje da srce hrđa kao što hrđa željezo, srebro i drugi metali. A srce se od hrđe čisti zikrom, tako da bude kao čisto ogledalo. A ako se ostavi zikr, opet zahrđa, pa kad se opet vrati zikru, očisti se." (El-Vabilus-sajjib, str. 92)

Jedan čovjek požalio se Hasanu el-Basriju, rahimehullah: "O Ebu Seide, žalim ti se na tvrdoću svoga srca", pa mu je Hasan odgovorio: "Otkloni je zikrom. Tvrdoća srca nije se otklanjala ničim boljim od zikrullaha." (Ibn Dževzi, Zemmul-heva, str. 69) Otuda Allah, džellešanuhu, u mnogim ajetima u Kur'anu naređuje vjernicima da Ga često spominju: "O vi koji vjerujete, često se Allaha sjećajte i spominjite Ga, i ujutro i navečer Ga slavite i veličajte" (El-Ahzab, 41--42). Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, stalno je spominjao Allaha i zikrio, što su posvjedočile njegove supruge, Allah svima njima bio zadovoljan. Allah Uzvišeni opisuje one koji su razumom obdareni i kaže da su to oni "koji Allaha spominju stojeći, sjedeći i ležeći na svojim bokovima" (Alu Imran, 191), tako da je neophodno da makar ustrajavamo u jutarnjem i večernjem zikru, zikru nakon namaza, zikru prije odlaska na spavanje i prilikom buđenja, i u drugim svakodnevnim situacijama u kojima su propisani lahki a jako korisni i plodonosni zikrovi. Allah i vas i nas blagoslovio, potrudimo se oko ovog lahkog ibadeta, koji nosi mnoga dobra, zikrullaha. Zikr je jedan od najveličanstvenijih uzroka izlaska iz tmina na svjetlo i postizanja dobrote i milosti Gospodara svih svjetova, i zato nam On, nakon što nam naređuje da Ga često spominjemo i slavimo ujutro i navečer, navodi nagradu za onog ko to čini: "On je Taj Koji vas blagosilja, a i meleki Njegovi, da bi vas iz tmina na svjetlo izveo -- On je prema vjernicima milostiv" (El-Ahzab, 43). Dakle, za one koji često spominju Allaha nagrada je da ih izvodi iz tmina na svjetlo i blagoslovi od Gospodara svih svjetova, kao i od meleka, tj. koji dove za njih.

Iskrena tevba i mnoštvo istigfara

Iskrena tevba, uz sve ispunjene uvjete da bi bila primljena, čisti srce i otklanja iz njega prljavštinu grijeha i griješenja, dok ustrajavanje u griješenju tamni srce, tako da je srce ustrajnog grešnika tamno i otvrdne, nema čistoće niti osjeća užitak. Štaviše, takvo srce grca u patnji i nesreći. Sve ovo ukazuje na to koliko je važno požuriti s tevbom, da bi se popravilo stanje srca i da bi bilo ispravno. Mnoštvo kajanja i obnavljanja tevbe, uz ustrajavanje u istigfaru, jedan je od načina popravljanja i čišćenja srca, i podsticaja na činjenje dobrih djela. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: "Tako mi Allaha, ja zatražim oprosta od Allaha i pokajem Mu se u jednom danu više od sedamdeset puta!" (Buhari, br. 6307) Tako je postupao Poslanik kojem su bili oprošteni i prošli i budući grijesi, pa koliko je tek onda nama potrebno kajanja i istigfara, nama, koje pritišću i lome grijesi?! Nama je potrebno da se stalno i iznova kajemo, tražimo od Njega oprost. Kad se kajemo, molimo od Allaha za oprost grijeha, time čistimo svoje srce, otklanjamo iz njega nevaljalštine i loša djela koja su nam se u srcu pomiješala s dobrim djelima. Onaj koji se kaje rješava se tvrdoće srca, jača volju srca i njegovu želju za činjenjem dobrih, Allahu ugodnih djela. Uspokoji svoje srce i očisti ga od nevaljalština u kojima je grcalo. Uzvišeni kaže: "Zar je onaj koji je bio u zabludi, a koga smo Mi oživili i dali mu svjetlo pomoću kojeg se među ljudima kreće, kao onaj koji je u tminama iz kojih ne izlazi?" (El-En'am, 122). Ovo je primjer koji nam Allah navodi za onog čije je srce bilo umrtvljeno kufrom i bezboštvom, i neznanjem o svome Gospodaru, pa ga je Allah usmjerio i nadahnuo tevbom, da se pokaje od svega toga, oživio ga imanom i dao mu je svjetlo pomoću kojeg vidi Istinu i među ljudima se kreće.

Istinska dova Allahu

Dova je jedan od najznačajnijih načina liječenja i popravljanja stanja srca. Uzvišeni kaže: "Pa zašto se nisu ponizno molili kada bi im kazna Naša došla?! Ali, srca njihova ostajala su tvrda, a šejtan im je lijepim prikazao ono što su radili." (El-En'am, 43) Šejhul-islam Ibn Tejmijja, rahimehullah, rekao je: "Razmatrao sam i razmišljao koja je najkorisnija dova, pa sam uvidio da je to dova u kojoj se od Allaha traži pomoć u onome u čemu je Njegovo zadovoljstvo. Zatim sam uvidio da je ta dova u suri El-Fatiha, u Njegovim riječima: 'Samo Tebi ibadet činimo i samo od Tebe pomoć molimo' (El-Fatiha, 5)." (Medaridžus-salikin, 1/78) Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, često je dovio Allahu i tražio od Njega ispravnost srca, postojanost i ustrajnost na putu istine i upute, a najčešće je učio dovu: "Allahumme ja mukallibel-kulubi sebbit kalbi ala dinike! -- Allahu moj, o Ti koji preokrećeš srca, učvrsti moje srce u Svojoj vjeri!" (Tirmizi, br. 3522, i dr. Albani ga je ocijenio vjerodostojnim u djelu Sahihut-Tirmizi, br. 3522.) Abdullah b. Amr b. As, radijallahu anhuma, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Uistinu su srca svih ljudi između dva prsta Milostivog, poput jednog srca, i On njima upravlja onako kako želi." Zatim je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Allahumme musarrifel-kulubi sarrif kulubena ala ta'atike! -- Allahu, Ti Koji okrećeš srca, okreni i usmjeri naša srca ka pokornosti Tebi!" (Muslim, br. 2654)

Često podsjećanje na ahiret

Gaflet, nemar prema ahiretu, zapreka je na putu dobra i dobročinstva, a otvara put svakoj smutnji i zlu. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ukazao nam je na važnost podsjećanja na ahiret, rekavši: "Posjećujte kabure, jer vas oni opominju i podsjećaju na smrt." (Muslim, br. 976) U verziji koju bilježi Hakim u El-Mustedreku, br. 1393, navodi se da je rekao: "... jer vas oni opominju i podsjećaju na ahiret." (Albani je hadis ocijenio vjerodostojnim u djelu Sahihul-džami, br. 4584) U verziji koju bilježi Ibn Madža, br. 1571, navodi se da je rekao: "... jer oni čine da se srcem ne vežete za dunjaluk, a opominju vas i podsjećaju na ahiret." (Albani ga je ocijenio daifom, slabim, u djelu Daifut-tergib, br. 2073.) Otuda je za srce najkorisnija posjeta kaburima, čime se opominje i podsjeća na smrt i ahiret, sputava strasti, budi iz gafleta, i zato je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio da se često sjećamo smrti, koja će prekinuti sva uživanja.

Proučavanje životopisa dobrih prethodnika

U životopisima selefus-saliha, dobrih prethodnika, nalazi se pouka, opomena i mnoštvo poruka za razumom obdarene. Uzvišeni kaže: "A sve ove vijesti koje ti o pojedinim događajima o poslanicima kazujemo zato su da njima srce tvoje učvrstimo. I u ovima došla ti je prava istina, i pouka, i vjernicima opomena." (Hud, 120) Kazivanja o Allahovim evlijama iz reda vjerovjesnika, poslanika, dobrih, šehida i drugih, učvršćuju srca, popravljaju ih i donose im ispravnost i ustrajnost. Onome koji proučava njihove životopise, uz ispravno razumijevanje, Allah oživljava i popravlja srce, i ovo se posebno odnosi na onog ko proučava siru, životopis Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koja najviše povećava iman, i popravlja i čisti srce vjernika i vjernica.

Druženje s čestitim vjernicima

Ko god se nađe u društvu čestitih vjernika neće biti nesretan. Uzvišeni Allah, obraćajući se Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: "Budi strpljiv uz one koji se Gospodaru svome mole ujutro i navečer u želji za Licem Njegovim, i ne skidaj očiju svojih s njih iz želje za sjajem u životu na ovome svijetu, i ne slušaj onoga čije smo srce da Nas spominje nehajnim učinili, koji strast svoju slijedi i čiji su postupci propali." (El-Kehf, 28) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: "Čovjek je vjere svoga (prisnog) prijatelja, pa zato pazite s kim se družite!" (Tirmizi, br. 2378; Ebu Davud, br. 4833, i dr. Albani ga je ocijenio hasenom u djelu Sahihul-džami, br. 3545.) Malik b. Dinar, rahimehullah, rekao je: "Da prenosiš kamenje s čestitima bolje je nego da jedeš slatko s grešnicima." (Kurtubi, El-Džamiu li-ahkamil-Kur'an, 13/27) Treba nastojati izabrati za drugove čestite i pobožne, one koji te podsjete na Allaha, jer u druženju s njima je život za srce. Jedan od dobrih prethodnika rekao je: "Sreo bih jednog od svoje braće u vjeri pa bih zbog tog susreta bio motivisan da radim dobro mjesec dana."

Ovo su osnovni lijekovi i temeljni načini popravljanja i liječenja srca. Treba se potruditi da ih shvatimo i primijenimo u životu. Istinska sreća ne postiže se bez ispravnog i čistog srca. Nema potpunijeg, sretnijeg, prijatnijeg, slađeg i blagodarnijeg života od života onih čija su srca čista i prsa zdrava i mirna.

Molim Allaha Plemenitog, Gospodara Arša veličanstvenog, da budemo od onih koji će doći Njemu čistog i ispravnog srca: "Na Dan kada neće nikakvo blago, a ni sinovi, od koristi biti, samo će onaj koji Allahu srca čista dođe spašen biti" (Eš-Šuara, 88--89).

Molim Allaha Plemenitog, Gospodara Arša veličanstvenog, da nam podari iskrenost, ispravnost i ustrajnost u Svojoj vjeri, da nam podari skrušena srca i ispravna djela, da našim dušama podari bogobojaznost, i da ih očisti, a On je Onaj Koji ih najbolje čisti.