Život u današnjem vremenu ispunjen je mnogim obavezama, izazovima, snovima i nastojanjima da se poboljša njegov kvalitet. Biti uspješan u životu, želja je svakog čovjeka, bez razlike bio on vjernik ili nevjernik, muškarac ili žena, dijete ili odrasla osoba, siromah ili bogataš, a od svih kategorija, vjernik je neko ko se najviše trudi da uspije u životu. Kako i neće kad vjernik živi dunjaluk svjestan da mu je on uvertira za ahiret i svjestan da, ako ispravno poreda prioritete na ovom svijetu, zasigurno će biti uspješan i u prolaznoj kući, i još preče, uspješan i sretan tamo gdje njegov život neće dočekati završetak – u vječnosti.
Žena muslimanka, ona koja teži skladnom životu i koja ne pristaje na prosječnost, dužna je detaljno poznavati svoje prioritete, koji su u islamu složeni poput savršene građevine na kojoj se svakoj cigli zna njeno mjesto. Zamislite da vam neko pokloni ogromnu svotu novca, a imate mnogo dugova, troškova i potreba koje su se godinama gomilale. Ako ste osoba koja bi se sjetila da od tog novca kupi posljednji model nekog trenutno popularnog telefona, zanemarujući svoje osnovne životne potrebe i dugove, imate veliki problem sa razumijevanjem prioriteta. To je slučaj sa dunjalukom, a kad pogledamo segmente života koji se tiču ahireta, stvar je znatno opasnija.
Poremećaj razumijevanja prioriteta glavni je, a možda i jedini, razlog zbog kojeg je nazadovalo muslimansko društvo, naročito je razlogom nesklada porodice – prve ćelije opstanka jednog pojedinca i društva. Islam čuva prioritete i savršeno reda intencije šerijata prema njima.
Gospodar, prije svakoga drugog
Islam je propisao i poredao prioritete koji su nepromjenjivi, pogotovo one koji se tiču Uzvišenog Gospodara. Glavni smisao postojanja čovjeka jeste ibadet Uzvišenom Allahu: “Džine i ljude stvorio sam samo zato da Mi se klanjaju” (Ez-Zarijat, 56). Jasno je da je ono što je smisao stvaranja svakog čovjeka, osnovni prioritet naših života. Čak i u pojmu ibadeta Uzvišenom Allahu postoje prioriteti u svemu što radimo od ibadeta. Čovjeku nije dozvoljeno da dadne prednost nafilama nad farzovima, tj. onome što je dobrovoljno i za čije izvršavanje imamo nagradu, a ukoliko izostavimo, nismo učinili nikakav prijestup, nad onim što je propisano kao obavezno i zbog čijeg smo izostavljanja grješni, niti će, s druge strane, paziti da se redovno čisti od malih grijeha zaboravljajući da se kloni onih većih, opasnijih i pogubnijih za njegovu vjeru, i tako i sve ostalo, naša je vjera skladno i savršeno poredala prioritete u ibadetima.
Žena muslimanka, pridavanjem pažnje ovom segmentu svog života – ibadeta Uzvišenom Allahu, dobit će rezultat da će se svi ostali prioriteti uklopiti u savršenu građevinu, jer ona koja pametno, pedantno i tačno pristupa u odnosu prema Stvoritelju, zasigurno neće griješiti i remetiti “cigle” ni u čemu drugom. Uzvišeni Allah kaže: “Onome ko čini dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi ćemo dati da proživi lijep život i doista ćemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili” (El-Ankebut, 97). Ostali prioriteti u životu žene muslimanke mimo ibadeta su promjenjivi i mijenjaju se shodno situaciji u kojoj živi i ulozi koju ima na ovom svijetu.
Žena u roditeljskoj kući
Roditelji su prve nadređene osobe svakog čovjeka. Pokornost roditeljima u onome što nije grijeh i lijep odnos prema njima, vjerski je imperativ svakog čovjeka i spada u pokornost Uzvišenom Allahu. Ružan odnos prema roditeljima i neposlušnost prema njima spada u velike grijehe. Žena muslimanka, prije svih ostalih, treba da gradi lijep odnos prema svojim roditeljima, što je naročit izazov za omladinu, koji radije grade odnose i razvijaju empatije sa nepoznatim ljudima nego sa onima koji im najviše žele dobro u ovom prolaznom svijetu.
“Mi smo svakog čovjeka zadužili da bude dobar prema roditeljima svojim. Ali ako te oni budu nagovarali da Meni nekoga ravnim smatraš, o kome ti ništa ne znaš, onda ih ne slušaj” (El-Ankebut, 8). Iz ovog ajeta jasno vidimo redanje prioriteta i znak upozorenja kad se oni poremete.
Kad dođe vrijeme za udaju, u tom važnom koraku jedne djevojke pristanak staratelja (najprije oca, a ako nema njega onda islamskim prioritetima određena zamjena za njega) uvjet je valjanosti njenog braka. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Nema braka bez staratelja.” (Ahmed, Albani ga je ocijenio vjerodostojnim.)
Često se djevojke pitaju zašto je odrasloj ženi potrebna dozvola oca za brak, ali muslimanka će, prije nego što krene tražiti odgovore i mudrosti te činjenice, iz pokornosti prema Uzvišenom Allahu poslušati Njegove smjernice prije nego što će poslušati svoju logiku, koja nekad umije i da je prevari. “Kada Allah i Poslanik Njegov nešto odrede, onda ni vjernik ni vjernica nemaju pravo po svom nahođenu postupiti. A ko Allaha i Njegovog Poslanika ne posluša, taj je skrenuo s pravog puta” (El-Ahzab, 36). Potom će, kasnije, kako bude ubirala plodove prvo pokornosti Allahu, pa onda onim nadređenima, shvatati zbog čega je Uzvišeni Allah obavezao ženu da posluša svog oca pri odabiru supružnika, što je samo jedan primjer prioriteta koje je odredila naša potpuna vjera.
Žena pod muževim okriljem
Onog trenutka kad se žena muslimanka uda, pokornost i prioritet u njenom životu postaje njen suprug. To ne znači da se njena obaveza dobročinstva prema roditeljima zaustavlja, ali znači da je Allah za nju poslao novo okrilje u kojem će ostatak života nastaviti ono što su započeli roditelji i što zaslužuje da mu se dā njegovo mjesto, isto ono koje mu je dao Uzvišeni Allah.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Da sam ikome naredio da učini sedždu nekome mimo Allaha, naredio bih ženi da učini sedždu svome mužu. Tako mi Onoga u čijoj je ruci Muhamedova duša, žena neće ispuniti pravo svoga Gospodara sve dok ne ispuni pravo svoga muža, čak i da mu se odazove kada je pozove (u postelju)” (Ahmed). U činjenici da je po tačkama prioriteta suprug iznad roditelja, krije se ogromna mudrost i milost za ženu muslimanku. U onom trenutku kad se naredbe roditelja ili bilo koga drugog nađu u suprotnosti sa odredbama njenog supruga, njenog novog sigurnog okrilja, Uzvišeni Allah duži ženu da prednost dā suprugu, za što joj je On radi toga pripremio rijetku i posebnu nagradu. Naime, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Svakoj ženi koja klanja pet dnevnih namaza, posti mjesec ramazan, čuva svoje stidno mjesto i pokorna je svom suprugu, bit će rečeno: ‘Uđi na koja god želiš džennetska vrata!’” (Ibn Hibban, hadis je vjerodostojan)
Žena u ostalim ulogama
Najvažnija tri prioriteta koja smo naveli ključ su za shvatanje i ostalih manje važnih stvari u životu žene muslimanke. Budemo li obratili pažnju na njih, ostale uloge žene muslimanke prirodno će se skladno redati, bez potrebe da se ulaže ogroman napor i da se muslimanka stavlja u nezavidan položaj.
Ljestvicu prioriteta su stručnjaci u planiranju i pravljenju strategija poredali na sljedeći način, koji uveliko važi i za prioritete u islamu:
• Važne stvari koje ne mogu čekati i koje se moraju izvršiti na vrijeme, a primjeri za to su: namaz i druge obaveze prema Allahu, kupanje nakon menstruacije, intimni trenuci supružnika itd.
• Važne stvari koje mogu sačekati i ne moraju da se izvrše u trenutku, a primjeri za to su: nafile, učenje Kur’ana, zikr, uređenje doma, vrijeme provedeno s djecom.
• Manje važne stvari koje ne traže da se izvrše u trenutku: rutinske dnevne navike jednog čovjeka, kupanje, čitanje, objedovanje, vrijeme za čaj itd.
• Stvari koje ne spadaju u najvažnije prioritete, a koje, često, moraju da se izvrše u trenutku: telefonski razgovori ili važne poruke, posjete rodbini i prijateljima itd.
Danas imamo priliku vidjeti u mnogim muslimanskim kućama šta se dogodi kad se neki od ovih prioriteta poremeti. Ukoliko bi, primjera radi, žena muslimanka provela čitav dan u uređivanju kuće, a zapostavila pet dnevnih namaza, činjenica da je kuća čista i uređena za nju bi značila samo propast i tugu ovog i budućeg svijeta.
Ili, ukoliko bi provela cijeli dan u nekom društveno korisnom radu, a zapostavila odgoj djece u svom domu, njena duševna sreća i sve ono što bi to povuklo za sobom, zasjenilo bi sve što je radila i doprinijela mimo svog doma, jer je porodica prvi i osnovni prioritet.
Ako bi u određenom trenutku zazvonio telefon, što spada u nevažne ali hitne trenutne prioritete, a njeno namasko vrijeme bilo na izmaku, što spada u bitne i hitne prioritete, javljanjem na telefon narušila bi ono što je važno zbog nečeg što je nevažno. I tako u svemu što ima veze sa njenim životom. Cijeli naš život zapravo je umijeće redanja prioriteta.
Prioriteti prilikom čuvanja od grijeha
Kad ljekari nekome otkriju tumor i odrede da je prvi korak u izlječenju operativno uklanjanje tumora, tek će nakon operacije nastaviti daljnje čišćenje i sprečavanje njegovog povratka i otklanjanje ostataka na mjestu gdje je zahvatio organizam. Na isti način trebamo se po prioritetima čistiti i od grijeha: najprije se čistimo od najvećih grijeha, kao što je nevjerstvo prema Uzvišenom Allahu i širk, potom prelazimo na druge upropaštavajuće velike grijehe, potom na male grijehe. Mali grijesi su na kraju ne zato što su bezopasni, naprotiv i oni su zabranjeni islamom, nego zato što postoje oni veći, mnogo opasniji za čovjekovo vjerovanje. Muslimanka bi trebala da se detaljno educira o stepenovanju grijeha u islamu, kako bi znala kojim redoslijedom da se čisti od njih.
Prioriteti u svemu
Život je umijeće redanja prioriteta. Spremiti ručak, ta prosta rutinska radnja svake domaćice, posao je za koji postoji spisak izvršavanja prioriteta, da bi se ručak dovršio. Najprije je važno osmisliti ideju, potom odrediti vrijeme za nabavku potrebnog za realizaciju, potom preciznim koracima završiti određene etape, sve dok se jelo ne nađe na tanjirima.
Kad krečimo kuću, krenut ćemo sa vrha ka dnu, ne obrnuto, jer je logično da ćemo jedino tako dobiti naočito lijep enterijer.
Kuhanje nije tolika katastrofa, krečenje naopako nije najgora stvar koju bismo uradili u životu, ali poredati prioritete za ono od čega nam važi naš imanski život, a potom i naša vječnost, važnije je od cijelog dunjaluka i svih ukrasa i ljepota na njemu.
Svakodnevno slagati prioritete znači izbjegavati haotični život, koji je razlog da smo nesretni, depresivni, neuspješni.
Prioriteti u traženju znanja
Ako ne znamo prioritete u traženju znanja, pravimo haos i dajemo prednost manje važnom nad više važnim, a rezultat je šteta za pojedinca i društvo i izgubljeno vrijeme. Učiti, primjera radi, propise menstruacije prije nego se nauče načela vjerovanja u Allaha i koje stvari narušavaju vjerovanje, suprotno je prioritetima islama.
Prioriteti prilikom savjetovanja
Kad savjetujemo druge ljude o islamskim pitanjima ili pozivamo u islam, ako ne savjetujemo po prioritetima, pravimo štetu pojedincu, potom štetu i društvu. Primjer poremećaja prioriteta u tome jeste čovjeku koji ne vjeruje u Allaha govoriti da ne smije jesti lijevom rukom.
Prioriteti prilikom otklanjanja štete
Kad otklanjamo štetu, najprije trebamo otklanjati onu veću, potom manju, pravilima prioriteta u islamu. Primjer za ovu kategoriju jeste da čovjeku koji je krenuo spasiti nepoznatu ženu od utapanja u jezeru, kažemo: “Haram ti je dodirnuti ženu”, jer pitanje šerijatskih intencija, u slučaju nužde, daje prednost očuvanju života, iznad svega ostalog.
Islam najviše i najpreciznije vodi brigu o prioritetima
Islam je vjera koja najviše i najpreciznije vodi brigu o prioritetima. Najbolje ćemo to vidjeti u hadisu koji prenosi Abdullah b. Abbas, koji kazuje: “Kada je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poslao Muaza u Jemen, rekao mu je: “Ideš narodu koji su sljedbenici Knjige, pa kad im dođeš, prvo ih pozovi da posvjedoče da nema boga osim Allaha i da sam ja Allahov poslanik, pa ako ti se u tome pokore, onda ih obavijesti da im je Allah kao strogu obavezu propisao pet dnevnih namaza u toku dana i noći. Ako se tome pokore, obavijesti ih da im je Uzvišeni Allah propisao zekat, koji će se izdvajati od njihovih bogataša i dijeliti njihovim siromasima. Ako se i tome pokore, onda kao zekat nemoj uzimati njihov najvredniji imetak i dobro se pazi dove onoga kome je učinjena nepravda, jer između njega i Allaha ne postoji zastor.” (Buhari)
Ako pogledamo život prvih generacija, ashabijki, supruga Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ali i život bilo koje uspješne i Allahu bliske vjernice, potom dublje istražimo šta je recept da su uspjele ostvariti ugodan i skladan život na dunjaluku i ahiretu, shvatit ćemo da su naučile i razumjele svoje prioritete.