Upotreba spreja za inhalaciju i kapi za nos prilikom posta

Objavljeno u broju 72

Pitanje

Es-selamu alejkum! Da li upotreba spreja za inhalaciju i kapi za nos kvari post?

Odgovor

Ve alejkumus-selam ve rahmetullahi ve berekatuhu! Osobe oboljele od astme koriste sprej koji im olakšava disanje. Taj sprej sastavljen je od vode, kisika i ljekovitih sastojaka. Nakon dubokog udisaja, sprej se ušprica u usta te sastav spreja u svom najvećem dijelu odlazi u disajne organe, prolazi kroz usta, grlo i dušnik i dolazi do pluća. Mali dio udahnutog spreja ostaje na stijeni grla i postoji mogućnost da jedan dio te skupljene tvari na grlu bude progutan i tako završi u želucu. Dakle, neznatni dio spreja ostaje na grlu i mali dio od tog dijela završi u želucu. Da li upotreba tog spreja kvari post ili ne? Učenjaci o tome imaju dva suprotna mišljenja. Većina učenjaka smatra da upotreba spreja za lakše disanje ne kvari post, a na to upućuje sljedeće:

Post je, u pravilu, ispravan i ne kažemo za nešto da kvari post, osim ako to pouzdano znamo. Upotrebom spreja za lakše disanje postoji mogućnost da dio ubrizgane tvari završi u želucu, ali pouzdano to ne možemo tvrditi. Stoga kažemo da je post ispravan sve dok se pouzdano, ili prevladavajućim mišljenjem, ne potvrdi da je dio te materije sišao u želudac. Prema tvrdnjama medicinara, mogućnost da mali dio te materije siđe u želudac postoji, ali je to samo mogućnost i ne mora se desiti.

Pored toga, ako mala količina te tvari i završi u želucu, neće pokvariti post, jer je to neznatna količina, koja se tolerira i prašta analogno ispiranju usta i nosa. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, opisujući uzimanje abdesta, rekao je: “Pretjeruj prilikom ispiranja nosa, osim kada postiš” (Ebu Davud, Tirmizi, i drugi, hadis je sahih). Dakle, postaču je dozvoljeno da ispere usta i nos, ali je zabranjeno da u tome pretjeruje iz bojazni da se ne napije, a vlažnost koja nakon pranja ostane u ustima ne kvari post. Kada postač ispere usta vodom, u njegovu utrobu dospije veća količina vlage nego kada upotrijebi sprej. Količina vlage nastala upotrebom spreja, ako dospije do želuca, izuzetno je mala, jer sprej zapremine 10 ml dovoljan je za dvije stotine ušpricaja, što znači da se kroz dvadeset ušpricaja potroši svega jedan ml spreja. Dodamo li tome činjenicu da najveći dio spreja odlazi u disajne organe, a na grlu se zaustavi samo mali dio, možemo pouzdano znati da je količina vlage koja može doći do želuca upotrebom spreja neuporedivo manja od količine koja može doći do želuca ispiranjem usta. Medicinari tvrde da bi se, ako bi čovjek ispirao usta tekućinom koja se može pratiti rendgenskim zrakama, nakon kratkog vremena našao trag te tekućine u želucu. Pored toga, ispiranje usta ne kvari post. Analogno tome, upotreba spreja, koja uzrokuje daleko manju vlažnost u ustima, neće pokvariti post.

Ako bolesnik uzima inhalaciju upotrebom posebnog aparata, koji pomoću kisika pretvara tekućinu pomiješanu s lijekovima u paru, koju bolesnik udiše putem posebne maske ili cjevčice, u tom je slučaju dolazak kapljica tekućine u želudac gotovo siguran i bolesnik to ne može spriječiti. Ako bolesnik koristi ovakvu inhalaciju za vrijeme posta, prekinut će post i taj dan kasnije napostiti. (Munedžid, Fetava Islam sualun ve dževab)

Što se kapi za nos tiče, većina savremenih učenjaka smatra da stavljanje kapi u nos kvari post, jer tekućina koja se stavi u nos prolazi do grla i zatim do želuca. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Pretjeruj prilikom ispiranja nosa osim kada postiš”, a stavljanjem kapi tekućina prodire u nos dublje nego prilikom ispiranja nosa, i to je poput pretjerivanja u ispiranju, naročito ako se ukapa veća količina kapi.

Drugo mišljenje, koje je podržala skupina savremenih učenjaka, jeste da stavljanje kapi u nos ne kvari post, jer najveći dio kapi odlazi u disajni sistem i nosne džepove, a količina koja stigne do grla i eventualno do želuca vrlo je mala i tolerira se, analogno maloj količini tekućine koja stigne do želuca ispiranjem usta. Ovo mišljenje odabrao je Islamski pravni kolegij uz uvjet da postač ne proguta tekućinu koja dođe do grla nakon stavljanja kapi, a ako je proguta, post mu je pokvaren.

Islamski pravni kolegij sa sjedištem u Džiddi na svojoj desetoj sjednici razmatrao je savremena pitanja vezana za post. Kolegij je izašao sa zaključkom (br. 93/1/10) u kojem se navodi da post neće biti pokvaren upotrebom:

●  Kapi za oko, uho ili nos te uzimanjem tableta koje se stavljaju ispod jezika ukoliko postač bude izbjegavao gutanje onoga što dođe do grla.

●  Materija koje se unose u tijelo putem kože poput kreme i masti, kao što ni kupanje ne kvari post.

●  Medicinskog pribora koji se unosi u tijelo radi pregleda, osim ako se unosi u želudac pa se pritom unese tečnost.

●  Injekcija koje se daju u kožu, mišiće ili vene ukoliko nisu hranjive, poput infuzije.

●  Uspavljujućih gasova, ukoliko se bolesniku ne daju hranjive tvari.

●  Dozvoljeno je popravljanje, vađenje ili čišćenje zuba ukoliko postač bude izbjegavao gutanje onoga što dođe do grla.

Ljekar musliman treba savjetovati pacijente da odgode upotrebu spomenutog do vremena iftara ukoliko im odgađanje neće naštetiti. Svevišnji Allah najbolje zna!