Da bismo otklonili svaki vid sumnje u činjenicu da su Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, riječi jedan vid objave, navest ćemo hadis koji prenosi El-Mikdam b. Ma'di u kojem stoji da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: ''Zaista je meni dat Kur'an i s njim nešto poput njega. Bojati se da će se pojaviti čovjek koji će, sit i udobno smješten na svom šiltetu, govoriti: 'Držite se Kur'ana, ono što u njemu nađete da je halal – to i ohalaljujte, a ono što u njemu nađete da je haram – to i oharamljujte.' Naprotiv, ono što zabrani Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, isto je kao da je to zabranio Allah.“ (Tirmizi, br. 2664) Hassan b. Atijje rekao je: ''Džibril, alejhis-selam, spuštao je sunnet Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, baš kao što mu je spuštao i Kur'an.“ (Darimi u svome Sunenu, br. 588)
Sve Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, riječi koje se odnose na uputu čovječanstva nesumnjivo su dio objave od Gospodara svjetova. Vjerovanje u ovu činjenicu povlači za sobom nužnost pokoravanja Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, u svemu onome što nam je naredio. Dakle, sve Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, naredbe nalaze se na stepenu obaveznosti. Ispravno shvatanje Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, naredbi i postupanje po njima priskrbit će nam Allahovu ljubav kojoj kao vjernici zasigurno svi težimo.
Poslanikov govor kao vid objave
Uzvišeni Allah kaže: ''On ne govori po hiru svome, to je samo objava koja mu se obznanjuje.“ (Prijevod značenja En-Nedžm, 3-4.) Shodno ovom ajetu, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u stvarima koje se tiču upute nije govorio samovoljno, nego sve riječi izrečene u tom kontekstu predstavljaju vid objave od Uzvišenog Allaha. Da bismo otklonili svaki vid sumnje u činjenicu da su Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, riječi jedan vid objave, navest ćemo hadis koji prenosi El-Mikdam b. Ma'di u kojem stoji da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: ''Zaista je meni dat Kur'an i s njim nešto poput njega. Bojati se da će se pojaviti čovjek koji će, sit i udobno smješten na svom šiltetu, govoriti: 'Držite se Kur'ana, ono što u njemu nađete da je halal – to i ohalaljujte, a ono što u njemu nađete da je haram – to i oharamljujte.' Naprotiv, ono što zabrani Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, isto je kao da je to zabranio Allah.“ (Tirmizi, br. 2664, hadis je hasen-garib, šejh Albani u Silsiletus-sahiha, br. 2870, ovaj je hadis ocijenio kao hasen) Hassan b. Atijje rekao je: ''Džibril, alejhis-selam, spuštao je sunnet Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, baš kao što mu je spuštao i Kur'an.“ (Darimi u svome Sunenu, br. 588; Hafiz Ibn Hadžer u El-Fethu, 13/291, pripisuje ga El-Bejhekiju i kaže da je njegov sened sahih) Svi spomenuti argumenti nedvosmisleno potvrđuju činjenicu da je Poslanikov, sallallahu alejhi ve sellem, govor vid objave od Uzvišenog Allaha.
Pokoravanje Poslaniku je sastavni dio vjerovanja u Allaha
Kur'anski tekst jasno ukazuje na obavezu pokoravanja Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Uzvišeni Allah u Svojoj plemenitoj Knjizi kaže: ''Onaj ko se pokorava Poslaniku, pokorava se i Allahu; a onaj ko glavu okreće – pa, Mi te nismo poslali da im čuvar budeš.“ (Prijevod značenja En-Nisa, 80.) Predati se i pokoriti Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, znači vjerovati u Allaha. Uzvišeni Allah u vjernicima naređuje da se bespogovorno pokore Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem: ''O vjernici, pokoravajte se Allahu i pokoravajte se Poslaniku i predstavnicima vašim. A ako se u nečemu ne slažete, obratite se Allahu i Poslaniku, ako vjerujete u Allaha i u onaj svijet; to vam je bolje i za vas rješenje ljepše.“ (Prijevod značenja En-Nisa, 59.) Dakle, pokoravanje Poslaniku isto je kao i pokoravanje Allahu, a nepokornost Poslaniku predstavlja istovremeno i nepokornost Allahu. Pokoravanje Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, intenzivnije je i dosljednije utoliko što je intenzitet vjerovanja veći. To nam potvrđuju riječi Uzvišenog: ''I tako Mi Gospodara tvoga, oni neće biti vjernici dok za sudiju u sporovima međusobnim tebe ne prihvate i da onda zbog presude tvoje u dušama svojim nimalo tegobe ne osjete i dok se sasvim ne pokore.“ (Prijevod značenja En-Nisa, 65.) Shodno ovom ajetu, potpuna pokornost Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, biva uzrokom ostvarenja istinskog vjerovanja u Allaha Uzvišenog.
Naredba podrazumijeva obavezu
Nakon što se vjerničko srce smiri uz činjenicu da Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ne govori po hiru svome, nego da su njegove riječi vid objave, onda nesumnjivo takvo srce nastoji da bude pokorno Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Međutim, stvarnost nam govori da mnogi muslimani Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, naredbe ne shvataju na ispravan način. Svjedoci smo postojanja onih koji na izvršavanje Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, naredbi gledaju kao na nešto pohvalno ali ne i obavezno. No, učenjaci ehli-sunneta su saglasni na činjenici da Poslanikova, sallallahu alejhi ve sellem, naredba izrečena u općenitom obliku bez popratnih pojašnjenja povlači za sobom obavezu. (Ibn Nedždžar, Šerh el-Kevkeb el-Munir, 3/39) U praktičnom smislu to znači da kada Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izrekne određenu naredbu, tada izvršenje te naredbe postaje obavezno, tj. tada su muslimani dužni da se pokore takvoj vrsti naredbe. Jedna takva Poslanikova, sallallahu alejhi ve sellem, naredba nalazi se u vjerodostojnom hadisu u kojem stoji: ''Skraćujte brkove, a puštajte brade.“ (El-Buhari, br. 5443, Muslim, br. 600) Ova naredba, izrečena u strogoj imperativnoj formi, za sobom povlači obavezu postupanja po njoj. Postupanje suprotno Poslanikovoj, sallallahu alejhi ve sellem, naredbi zasigurno ne potpada pod okrilje pokoravanja Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Muslimani koji vjeruju da su Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, riječi vid objave i da je pokoravanje njegovim naredbama obaveza, zasigurno neće postupati suprotno od onoga što im Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naređuje u citiranom hadisu. U protivnom, bojati se za one koji postupaju suprotno od onoga što im Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naređuje jer na taj način oni ustvari odbijaju pokornost Uzvišenom Allahu, jer Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: ''Ko mi se pokori, pokorio se Allahu, a ko mi odbije pokornost, odbio je pokornost Allahu.“ (El-Buhari, br. 623, Muslim, br. 1835)
Pokoravanje Poslaniku kao uvjet Allahove ljubavi
Nesumnjivo je da svi vjernici nastoje da zadobiju Allahovu ljubav. Isto tako svi vjernici tvrde da istinski vole Allaha. Da bi vjernici postigli Allahovu ljubav, On im je pojasnio način kako da stignu do tog cilja. U Svojoj plemenitoj Knjizi Uzvišeni Allah kaže: ''Reci: 'Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas će Allah voljeti i grijehe vam oprostiti!' – A Allah prašta i samilostan je.“ (Prijevod značenja Ali Imran, 31.) Ukoliko vjernici govore istinu kada kažu da vole Allaha, onda je put ka zadobijanju Allahove ljubavi jednostavan i ogleda se u pokoravanju i slijeđenju Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, naredbi. Shodno prethodnom ajetu, Uzvišeni Allah je pokoravanje i slijeđenje Poslanika, sallalahu alejhi ve sellem, učinio sredstvom zadobijanja Allahove ljubavi i uzrokom oproštanja grijeha. Dakle, Allahova ljubav prema čovjeku, ljubav čovjeka prema Allahu, oprost grijeha, vjerovanje, stizanje do istinske sreće i vječnog života, sve, baš sve zavisi od potpunog pokoravanja Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, čiji govor jeste govor objave, a njegovim moralom je Uzvišeni Allah zadovoljan. Konačni uspjeh moguć je samo uz dosljedno i požrtvovano pokoravanje Poslanikovim, sallallahu alejhi ve sellem, naredbama. Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, naredbe nesumnjivo su dio objave od Gospodara svjetova. Onaj koji je poslao Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da ljudima obznani i pojasni vjeru zasigurno ga nije prepustio samome sebi. Naprotiv, nadahnuo ga je i osnažio i potpomagao časnim melekima kako bi jasno i precizno ljudima dostavio ono što mu Gospodar njegov zapovijeda. Pokoravanje Poslanikovim, sallallahu alejhi ve sellem, naredbama vjernička je dužnost koja će im u konačnici priskrbiti svako dobro te ih učiniti da budu od onih koje Allah voli, a ka tome dakako teže svi iskreni vjernici. Potrudimo se da budemo dosljedni u slijeđenju i izvršavanju Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, naredbi kako bismo zaslužili Allahovu ljubav, oprost grijeha te ovodunjalučku i ahiretsku sreću.
Piše: