Muslimanka u najodabranijem mjesecu

Tema Žena muslimankaČitanje 9 minuta

Na pragu je najodabraniji mjesec u godini, mjesec u kojem je počela objava Kur’ana, mjesec koji je proljeće svakog vjernika, mjesec u kojem dobijamo priliku za suštinski imanski preporod. Koliko je važna prilika u pitanju, shvatit ćemo to najbolje iz riječi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Ko isposti ramazan vjerujući i nadajući se nagradi, bit će mu oprošteni svi grijesi.” (Muttefekun alejhi)


Pored toga, ramazan je jedinstvena sezona usvajanja novih pozitivnih životnih, ali prije svega imanskih navika, ali i odricanja od loših postupaka, grijeha i poroka, ukoliko se predano potrudimo i pažljivo pripremimo prije nego što ramazan stigne.

Ono najljepše o ramazanu jeste činjenica da je ramazan neiscrpna mogućnost da uljepšamo život u javnosti i tajnosti, kroz mnogobrojne ibadete tokom mubarek dana i lijepih ramazanskih noći. Uzvišeni Allah u hadisi-kudsijju kaže: “Svako čovjekovo djelo pripada njemu, osim posta. Post pripada Meni i Ja za njega posebno nagrađujem” (Buhari i Muslim). Posebna nagrada zaslužuje da se za nju posebno i potrudimo.

Imajući u vidu da je žena muslimanka stub svoje porodice, neprikosnoveni uzor i pastirica svojoj djeci, životni pomagač svom supružniku, ali i cijeloj porodici, veoma je važno shvatiti osnovnu intenciju posta, pravilno organizirati dragocjeno vrijeme i isplanirati svoje ibadete. Zapravo, čitav ramazan nas odgaja tačnosti i preciznosti, sve se odvija u tačno vrijeme: “Jedijte i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore.” (El-Bekara, 187)

Da bismo imanski oživjeli u ramazanu, potrebno je prije njegovog dolaska zaustaviti pogrešne korake koji su kamen spoticaja suštinskom odnosu prema ramazanu, ali i izvršiti pripremu kako bismo iz njega izvukli što više koristi.

Greške koje muslimanke prave tokom ramazana

• Ramazan je gost koji se ne zadržava dugo. Skoro da nema godine a da na kraju ramazana ne konstatiramo kako nas je prebrzo napustio. Jedna od najčešćih grešaka u koje muslimanke upadaju iz najplemenitijih namjera jeste svakodnevno pretjerano pripremanje različitih vrsta jela. Zejd b. Halid el-Džuheni, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko napravi iftar postaču, imat će istu nagradu kao i postač, a da postaču nagrada ništa neće biti umanjena.” (Tirmizi, hadis je vjerodostojan)

No, uprkos velikoj nagradi i mogućnosti da čovjek u jednom danu dobije nagradu kao da je postio više dana, ramazan ne bi trebao da se svede na svakodnevnu brigu i provođenje većine dana u kuhanju i pripremanju iftara za postača. Jedna od osnovnih mudrosti posta jeste odricanje od jela i pića, ali i saosjećanje sa siromašnima, pa bi bilo veoma korisno potruditi se da muslimani u ramazanu umanje svoje prehrambene navike, kako bi osjetili blagodat ustezanja od prejedanja, a s druge strane kako bi osjetili kakav je to bio život Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem u ramazanu, a i mimo njega. Aiša, radijallahu anha, kaže: “Porodica Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, od dolaska u Medinu nije se tri uzastopna dana najela ječmenog hljeba, sve do njegove smrti.” (Buhari)

• Drugi najčešći kradljivac vremena i prilika za ibadete, a koji se djelimično nadovezuje na prvu grešku, jeste povećana potreba za obavljanjem kupovine, jer osvrćući se na prvu grešku, ona je krivac zašto moramo provesti sate u kupovini, a naročito u danima prije Bajrama. Ukoliko bismo se malo bolje organizirali, bilo bi bolje bajramske poklone, odjeću i sve potrebno za jedini muslimanski praznik, pripremiti prije samog ramazana, ili početkom ramazana, kako bi zadnja trećina, u kojoj tragamo za noći Lejletul-kadr, što više bila pošteđena gubljenja vremena. Jer, ne bismo smjele zaboraviti: “Noć kadra bolja je od hiljadu mjeseci.” (El-Kadr, 3)

• Treća greška, a koja je, ponovo, posljedica prve greške, jeste pretjerani umor i prekomjerno spavanje u danima ili noćima ramazana, što je očekivajuća posljedica kad tijelo opteretimo iznad njegovih mogućnosti, pa izgubimo snagu za ono što je u ramazanu veći prioritet od pripreme mnogobrojnih jela i svega što se uz to podrazumijeva.

• Četvrta opasnost kojom muslimanke znaju biti iskušane tokom ramazana jeste kršenje islamom određenih pravila i uvjeta hidžaba, prilikom odlaska na teravih-namaz, kao i tokom prazničnih bajramskih dana. Ženi muslimanki, uprkos činjenici da joj je namaz najvredniji u njenom domu, dozvoljeno je posjećivati Allahove kuće, vodeći računa da pri izlasku iz nje ispuni sve uvjete hidžaba koje nalaže naša plemenita vjera. Žena muslimanka ne bi smjela sebi dozvoliti da isprati ramazan tako što će već u prvim danima nakon njega – danima Bajrama, napraviti greške prema Uzvišenom Allahu, a jedna od njih jeste izlazak iz kuće u uljepšanom izdanju, koje strane muške oči ne smiju vidjeti.

U mjeri u kojoj shvatimo da post nije gladovanje i ustezanje od hrane od zore do zalaska sunca, u toj mjeri ćemo se ramazanu posvetiti onako kako Uzvišeni Allah želi od nas. U ramazanu ne posti samo naš stomak, u ramazanu posti naše srce, naše misli, naš jezik, ruke, oči i svi ostali dijelovi tijela. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Ko u ramazanu ne ostavi ružan govor i ružne postupke, neka zna da Allahu nije potrebno ni da ostavlja hranu i piće” (Buhari). U komentaru ovoga hadisa, Ibn Hadžer je pojasnio da se pod postom (suzdržavanjem od svega što ga kvari) podrazumijeva post od grijeha, ružnih i nedoličnih misli i riječi.

Kako iskoristiti ramazan, ali i općenito i ostale mjesece, u danima hajza i nifasa

?

Jednom prilikom Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, došao je kod Aiše, radijallahu anha, a bili su na hadžu, pa ju je zatekao kako plače jer je zbog menstruacije bila spriječena da obavi obrede. Umirio je njenu brigu riječima: “To je nešto što je Allah odredio Ademovim kćerkama” (Buhari). Kako je Aišu, radijallahu anha, rastužila činjenica da neće moći potpuno iskoristiti dane hadža zbog menstruacije, na isti način i sve ostale muslimanke rastuži dolazak hajza ili nifasa tokom ramazana, a i mimo njega.

Da bismo shvatili koliko je važno za sve u životu napraviti preciznu strategiju, spomenut ćemo nekoliko zapanjujućih činjenica. Žena kojoj je životni vijek šezdeset pet godina, provest će u stanju menstruacije otprilike dvanaest godina, više ili manje. Ukoliko se potrudimo, u stanju smo na najljepši način iskoristiti ili potpuno izgubiti nimalo bezazlen broj godina, što vjernica koja je svjesna prolaznosti dunjaluka, ne bi smjela sebi dopustiti.

Neke od mnoštva ideja kako održavati vezu sa Allahom u periodu nečistoće u ramazanu i mimo njega:

• Učenje Kur’ana. Ženi je tokom hajza i nifasa, prema ispravnijem mišljenju, dozvoljeno učiti i čitati Kur’an, što u ramazanu, u mjesecu u kojem je počela objava Kur’ana, trebamo naročito iskoristiti.

• Redovni jutarnji, večernji zikr, noćni zikr pred spavanje i drugi propisani zikrovi shodno prilikama. Ukoliko nemamo naviku redovno upotpunjavati navedene zikrove, period nečistoće je prilika da stvorimo naviku, potom nastavimo u tome biti redovne i u danima nakon toga.

• Iskrenost i ispravan nijet u svakodnevnim obavezama. Ukoliko pripremamo iftar postačima, glavni začin koji ne smijemo zaboraviti jeste namjera kojom ciljamo nagradu Uzvišenog Allaha. Tad se djelo iz sasvim obične rutine preobražava u ibadet, čiju vrijednost zna samo Uzvišeni Allah.

• Studiranje tefsira kroz dostupnu literaturu. U svakom periodu nečistoće možemo odrediti jednu suru, za godinu dana rezultat će nas životno obogatiti tajnama i porukama Kur’ana. Bez strategije prođu mjeseci, a da nismo pročitale komentar nijedne sure, što je tužna činjenica za jednu vjernicu. Ramazan je odlična prilika da probudimo takve planove.

• Učenje i iščitavanje hadisa Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.

• Plemenitost i darežljivost prema onima u potrebi: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bio je najdarežljiviji čovjek, a najdarežljiviji je bio u ramazanu.” (Muttefekun alejhi)

• Posjeta rodbini i unošenje radosti u njihova srca. Iako ne postoji određeno preporučeno vrijeme za održavanje rodbinskih veza, vrijeme hajza je period kad možemo isplanirati takve posjete, kako bismo iskoristile takve dane i uštedjele vrijeme kad smo čiste za činjenje ibadeta Uzvišenom Allahu.

• Podsticanje ukućana na što potpuniji i kvalitetniji post, ali i dodatne imanske aktivnosti, kroz podsticaj muških članova na odlazak u džamiju i podsjećanje na nagradu prvog safa u džematu, podsjećanje ukućana na nafile, na čišćenje srca i na druge “imanski korisne infuzije”. Uz pripremu hrane postačima, podsticaj da i oni obogate svoj imanski život za nas znači – višestruka nagrada.

• Halka Kur’ana, halka islama ili porodični seminar mimo ramazana, u trajanju od sedam dana, sa ukućanima, naročito djecom, u vidu interaktivne islamske edukacije iz sire, ahlaka, osnovnih savjeta, propisa i kvizova. Porodica je osnovna ćelija imanskog prosperiteta, a majka je ta koja je osnovni inicijator imanskog preporoda.

Na kraju, shvatamo da je ramazan ulog koji je u stanju potpuno reformirati naš cijeli život. Na nama je koliko ćemo to uspjeti. Ukoliko se potrudi, žena je u stanju da svojoj porodici priredi nezaboravne trenutke koje će u potpunosti preporoditi njenu porodicu, ali i učvrstiti njihove međusobne odnose.

Tekst Muslimanka u najodabranijem mjesecu je objavljen u broju 90, 17. maj 2019. Permalink

Još tekstova na temu Žena muslimanka